Wednesday, 30 August 2017

Bonsai: Santalia1 Re-pot (Aug 2017)

Bonsai Santalia

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Hari ni penulis nak berkongsi satu lagi pokok bonsai milik penulis. Bonsai Santalia. Kali ni penulis nak re-pot atau tukar tanah. Aktiviti re-pot ni penting untuk penjagaan pokok bonsai supaya pokok bonsai sentiasa segar dan mampu bertahan lama. Percaya tak kalau penulis katakan ada pokok bonsai yang hidup beratus tahun. Tuan punya atau penjaga pokok bonsai tu bertukar tangan turun temurun. Kenapa pokok bonsai ini boleh bertahan lama adalah kerana penjagaan yang baik dan salah satu sebabnya adalah aktiviti re-potting.

Dalam aktiviri re-potting ini ada beberapa proses yang terlibat seperti membuang tanah lama, membersihkan akar, mencantas akar-akar yang sudah mati dan yang panjang dan berserabut, memilih akar-akar yang baik, menyusun semula akar-akar supaya nutrien dapat disalurkan ke semua dahan, memberi ruang supaya akar baru dapat tumbuh dengan sihat, dan menyediakan tanah yang baru kepada pokok bonsai.

Penulis dah jaga pokok ni lebih kurang 6 bulan dan pokok ini adalah pemberian abang ipar yang juga penggemar pokok bonsai. Banyak yang penulis belajar dari beliau. Beliau sebenarnya dah lama tak menjaga pokok bonsai sebab pokok-pokok bonsai kepunyaan beliau sebelum ini telah dicuri. Sekarang ni beliau sudah kembali mempunyai dan menjaga pokok bonsai. Banyak soalan-soalan yang penulis ajukan kepada beliau tentang penjagaan pokok bonsai.

Rasanya sebab penulis menunjukkan minat pada hobi ini, beliau hadiahkan sepokok bonsai jenis Santalia atau Jeliti sebagai pemberi semangat dan belajar menjaga pokok bonsai.

Santalia (Feb 2017) - gambar masa mula-mula dapat pokok ni dari abang ipar.

Sebelum ni penulis guna tanah bakar campur dengan tanah hitam. Kali ini penulis bercadang untuk menukar kepada pasir sungai yang kasar. Tujuan penulis mengguna pasir sungai ini sebab untuk mengelakkan air dari bertakung yang mana ini boleh menyebabkan akar jadi terlalu basah, rosak, dan akhirnya mati. Jika menggunakan pasir kasar, ketika proses menyiram, air hanya lalu sahaja melalui pasir ini dan pada masa yang sama hanya membasahi sahaja akar-akar terutama yang halus.

Santalia (Jul 2017) - Setelah 5 bulan penjagaan di tangan penulis.

Idea menggunakan pasir ini setelah banyak kali tengok video di YouTube milik Nigel Saunders yang mana beliau menggunakan bonsai soil yang kasar-kasar. Selain dari itu, penulis juga ada melawat Soon Li Bonsai Nursery di Sungai Buloh. Mereka hanya menggunakan pasir sungai kasar sahaja sebagai bonsai soil mereka.

Penulis tak tahu di mana nak beli bonsai soil yang macam Nigel Saunders guna. Mungkin penulis belum jumpa lagi. Dan idea dari Soon Li Bonsai Nursery juga agak berasas kerana ideanya hanya membasahi akar sahaja.

Seperti biasa, bila nak re-potting, penulis perlu mencantas daun sepenuhnya atau sekurang-kurangnya lebih 50% dari jumlah asal daun. Tujuannya adalah supaya pokok tidak stress disebabkan akar akan diusik semasa proses re-potting.

Santalia (Aug 2017) - re-potting

Itulah serba sedikit ilmu yang penulis belajar hasil dari pengalaman penggemar pokok bonsai yang telah lama berkecimpung dalam hobi yang menenangkan ini. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada penggemar bonsai yang baru seperti penulis ini.

Jika antara pembaca blog ini yang mempunya cara yang berbeza atau ada idea lain, penulis sungguh berbesar hati jika pembaca dapat kongsikan ilmu penjagaan pokok bonsai ini.

Sekian, terima kasih.

4 comments:

  1. Minat juga dengan bonsai
    tapi belum ada masa untuk mencuba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. WP, saya pun baru-baru mencuba saje hobi ni dan kebanyakkannya belajar guna youtube dan google. Ada jugak dapatkan tips dari mereka yang dah lama dalam hobi ni.

      Delete
  2. comel la pokok bonsai ni. cuma abam kie malas nak jaga je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg comel dan cantik. Perlu ada disiplin dan tahap kesabaran yang tinggi untuk jaga pokok bonsai ini.

      Delete

TERIMA KASIH diucapkan atas komen anda. Setiap komen akan dibalas dengan kadar segera. Klik pada checkbox "Notify me" untuk baca balasan dari saya atau komen dari pengunjung lain. Sila berkunjung lagi.